Followers

Tuesday 15 October 2013

'Eid Adha 1434H

Salam ceria, Salam Oktober & Salam penuh kasih sayang. Mudah-mudahan rahmat Allah sentiasa ada untuk kita, hamba-hambaNya yang sentiasa kerdil dan hina.

Today 15 oct 2013 bersamaan 1 DzulHijjah 1434H, antara hari yang cukup bermakna buat kita semua umat Islam. Hari raya korban @ Hari raya Eid Adha. Di mana hari memperingati peristiwa besar sekaligus mendalami erti pengorbanan yang sebenar. 

Namun, generasi Y sekarang lebih memahami erti korban ini dengan melakukan korban haiwan. Aneh bukan? Mereka lebih menjiwai hari yang bermakna ini dengan konsep penyembelihan haiwan-haiwan untuk dikorbankan.

Saya rasa, kalau disoalkan kepada generasi Y yang ada sekarang ni, belum tetntu semua dapat menjawab apa peristiwa yang berlaku di sebalik hari meraikan korban ini. Bahkan mungkin juga mereka tidak tahu siapa nama anakanda yang disembelih oleh ayahandanya sendiri, Nabi Ibrahim.

Subhanallah, kental sungguh jiwa seorang ayah apabila diperintah oleh Allah ws.w.t agar disembelih anaknya. Barangkali zaman sekarang ni, 1 dalam 1000 orang ayah belum tentu mampu lakukan seperti Nabi Ibrahim a.s tersebut. 

...................

Menu keluarga saya untuk raya 'Eid Adha kali ni sama seperti raya-raya lepas, rendang ayam, kuah kacang, nasi impit, bihun sup dsbg. Cuma untuk tambah special, saya buat puding putih-pink (x tau nak bagi nama apa ^_^ )

Comel kan warna ni?


Semoga kita berkesempatan untuk 'Eid Adha akan datang, insyAllah.

No comments:

Post a Comment